In 2017 lanceerde Family haar nieuwe huisstijl. Met deze nieuwe huisstijl wordt getracht het bezoek aan het eethuis te stimuleren. Family biedt kwalitatieve en verse producten. Dit zijn niet slechts de traditionele cafetariaproducten zoals frites en snacks; je kunt er ook terecht voor een kop goede koffie, luxe broodjes en vers bereide salades. Met de lancering van de nieuwe huisstijl was ook de website aan een grondige make-over toe. Ook daar met het doel om een meer huiselijke sfeer te creëren waar mensen zich welkom voelen. Werken met beeld is daarbij belangrijk. Daarnaast was het een belangrijke vereiste om, met oog op digitalisering en andere marktontwikkelingen, zaken als online bestellen en bezorgen een meer prominente plaats te geven. FHC FORMULEBEHEER gaf ontwerpbureau MOOIJONTWERP de opdracht om een design voor deze website in elkaar te zetten. En met resultaat!

 

BEELD SPREEKT

“Door te werken met veel mooie productfoto’s, kwaliteitsfoto’s van vestigingen en foto’s van mensen, willen wij de websitebezoeker een duidelijk beeld geven van wie wij zijn en wat wij doen”, aldus marketing manager Chantal van der Meer. “We laten hiermee graag zien dat Family een echt fast-casual dining concept is waar de gast eigenlijk de hele week welkom is voor ALLERLEI VERSCHILLENDE MAALTIJDEN.” Van der Meer vertelt dat Family al langere tijd veel investeert in goede productfoto’s. “En de nieuwe website is bij uitstek een medium om deze beelden ook te laten zien.”

 

DIGITALISERING

In de nieuwe website neemt de fast-casual cafetariaformule ook de ontwikkelingen op digitaal vlak mee. Zo is online bestellen de laatste jaren flink gegroeid. “En daar zijn wij alleen maar blij mee, want doordat de gast tegenwoordig meer online bestelt, wordt de wachttijd in de cafetaria zelf korter.” Family wil het online bestellen dan ook stimuleren en heeft dit daarom een meer prominente positie op de nieuwe website gegeven. De knop “online bestellen” staat direct zichtbaar bovenaan op de pagina en wordt ook onder de openingstijden van de vestiging herhaald. “Natuurlijk doet nog niet iedere vestiging aan online bestellen, maar we zien wel dat steeds meer ondernemers overstag gaan. Door het online bestellen ook op de nieuwe website te stimuleren, verwachten we nog meer ondernemers over de balk te krijgen.”

Daarnaast was het op de vorige website niet altijd even duidelijk of de vestiging ook bestellingen bezorgt. Daarom kreeg Mooijontwerp de opdracht om ook hier een oplossing voor te bedenken. Het ontwerpbureau bedacht daarvoor de Familyspeldjes, die aangeven of een vestiging alleen bezorgt (door middel van een tasje) of ook bezorging aanbiedt (een scootertje). “Deze oplossing geeft de gast veel duidelijkheid over de mogelijkheden. Onze vorige website is gebouwd in de tijd dat bezorgen nog helemaal niet tot de mogelijkheden behoorde en dat was best lastig. Met onze nieuwe website zijn we weer helemaal bij.”

Tot slot is bij het bouwen van de website ook rekening gehouden met de mobiele gebruiksvriendelijkheid. Tegenwoordig worden mobiele apparaten zoals telefoons en tablets immers steeds meer gebruikt dan de desktop. Bovendien stijgt het gebruik van deze mobiele apparaten en daalt het desktopgebruik. De kloof zal dus alleen maar groter worden. “Het is ontzettend frustrerend als je op je telefoon een website bezoekt en deze werkt niet. Denk aan afbeeldingen die half wegvallen en functies die niet goed werken.” Gelukkig was het voor de websitebouwers van RV WEBDIENSTEN meer dan logisch om de nieuwe website ook direct gebruiksvriendelijk te maken voor mobiele apparaten. “En ook daarmee halen we meer bestellingen binnen”, sluit Van der Meer af.